Ohmygossip.se / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP teen / Mode & Sköhnet / Kärlek, Psykologi & Relationer / Nöje & Kändisar / Gourmet / Various / Shopping NordenBladet.se / Nyheter, Gemenskap & Företag / Resa & Kultur / Blogg av Helena-Reet / Hem, Familj och Barn / Hälsa & Andlighet / Dagliga nyheter

OHMYGOSSIP

Med barnen Finland runt med bil (VOL2: Intryck från Tammerfors (Tampere) – sevärdheter och mycket mera) + RESEFOTON!

OHMYGOSSIP – Vi första anblick verkar Tammerfors vara en vanlig storstad – skorstenen ryker, bilar susar förbi och människorna stressar hit och dit. När man tar en morgonpromenad i staden ser man sönderslagna bar fönster och skräp bortkastade under natten. Men när man betänker att det är fråga om landets andra största stad, är intrycket ändå sympatiskt och lugnt.

Tammerfors (Tampere) ligger mellan Näsijärvi och Pyhäjärvi (två sjöar), som binds samman av Tammerkoski kanal. Den löper genom stadens mitt och delar staden i två delar – det östra och det västra Tammerfors. Jag har hört att båda delarna lever sina egna liv och en stor del av lokalbefolkningen, som är födda på den ena sidan, sätter inte sina fötter i onödan på den andra delen. På samma sätt med två välkända ishockeylag som är rivaler – Tammerfors Ilves och Tammerfors Tappara – som finns på var sin sida av kanalen.

Utan att välja sida och utan ytterligare bakgrundforskning råkade min första resa till Tammerfors hamna på det kallade västra Tammerfors. Vi kom till Tammerfors på en lördagskväll (läs HÄR), och vi hann inte bekanta oss med nattlivet. För det första reser jag med barn men även för att jag värdesätter en god natts sömn. När jag var yngre kunde jag gå direkt från en fest till jobbet eller skolan, men numera väljer jag hellre ett besök på SPA på kvällen, en god middag, bra film eller bok.

Den som steg upp först var Estella Elisheva. Hon hade haft väckarklockan på för att hinna träna i hotellets gym i 40 minuter före frukost. Sedan gick vi för att äta och redan klockan nio flanerade vi i staden. Jag lade märke till mycket mäktig och vacker arkitektur, och jag gillade det att det fanns variation med vatten och parker men att de bildade en helhet. Ett stenkast bort fanns hundratals restauranger och affärer, musikcentrum och konsertsalar, teater och biografer. Vi gick, fotograferade för både till NordenBladet och till Instagram (se @helenareetennet), och plötsligt var klockan redan 11. Då råkade jag vara vid dörren till Sokos varuhus (Hämeenkatu 21, 33200 Tampere) och tog en trappa upp till andra våningen för att besöka Mark & Spencers (M&S) shop, som har kläder även för dem som inte tänker bli modeller och använda trikåer på Catwalk.

Tack vare två universitet och två tekniska högskolor har Tammerfors många ungdomar (234 441 invånare och dem är 40 000 studenter) och staden är känd för sitt aktiva kulturliv. För övrigt är Tammerfors hemort till sådana omtyckta författare som Väinö Linna, Kalle Päätalo, Hannu Salama och poeten Lauri Viita. I Ristinmäki i Tammerfors ligger även studiorna för YLE:s TV2.

Tammerfors har mängder med sevärdheter som verkligen är sevärda. Bara museer och konstgallerier, som är värda ett besök, finns för alla smaker. De mest berömda museerna är Muumimuseo (museum för mumintroll) (Yliopistonkatu 55), museicentrum Vapriikki (Alaverstaanraitti 5), historie- och arbetets museum Työväenmuseo Werstas (Väino Linnan aukio 8), Rupriikki Media Museum som beskriver medias historia (Alaverstaanraitti 5), Emil Aaltonens museum (Mariankatu 40), Lenin-museum i Tammerfors (Hämeenpuisto 28), Sara Hildéns konstmuseum (Laiturikatu 13), Amuris Työläismuseokortteli (Arbetarkvarter) (Satakunnankatu 49), Vakoilumuseo eller Spy Museum (Satakunnankatu 18) ja Tampereen taidemuseo (Tammerfors konstmuseum), (Tampere-talo, Yliopistonkatu 55). Ett intressant ställe för både naturvänner och för dem som är intresserade av esoterik är säkert Tampereen Kivimuseo (Tammerfors stenmuseum) (Alaverstaanraitti 5), som visar färggranna stenar och mineraler från över 80 olika länder samlade och till museum donerade av Paavo Korhonen. Det var fascinerande att besöka Mumin-museet med barnen och även en utställning ägnad till Haikara docka på Vapriikis utställningscenter – ”The Doll Museum Jubilee Exhibition”. Mer info om Tammerfors museer (och Finlands för övrigt) får man på sidan: museot.fi.

De sevärdheter som är mest kända och besökta är domkyrkan i Tammerfors som är ritad av Lars Sonck i romantisk stil och har Hugo Simbergs freskor som dekoration (Tuomiokirkonkatu), parken Pyynikin puisto och utsiktstornet (Näkötornintide 67), Tornet Näsinnneula som är ritat är Pekka Ilveskoski och 167,9 m högt (Laiturikatu 1), stort konferens- och konsert centrum Tampere Hall eller Tampere-talo (Yliopistonkatu 55 PL 16) osv. Det är värt att besöka Finlaysons område (Finlaysoninkatu). Som läxa hade jag skrivit att jag ville besöka saluhallen i Tammerfors (Hämeenkatu 19), som anses vara den största inomhushallen i Norden, och Tampere Tallipiha, på Stable Yard (Kuninkaankatu 4b) där det finns utrymmen byggda för hästar som fabrikören Wilhelm von Nottbeck ägde på 1880-talet och som nu är fint restaurerade och omgjorda till shopping. Det är fullt med fängslande hantverksbodar.

Jag har ärende till Tammerfors snart igen på grund av jobbet och då kan jag hitta ytterligare ställen. Jag gillar att ha mina favoriter i olika städer – favorithotell, favoritrestaurang/café osv. Idag kan jag inte lyfta fram någonting speciellt för vi var bara på en genomfartsresa. Det skulle vara roligt att besöka nöjesparken Särkanniemen huvipuisto med barnen (Laiturikatu 1), som har förutom karuseller även akvarium, planetarium och en liten djurpark. Denna gång tog vi bara foton på den.

På eftermiddagen fortsatte vi med ”Finland runt” och var på väg till Vasa (Vaasa). Denna väg var tätt ”dekorerad” med fartkameror och därför var körningen betydligt mer obehaglig än till exempel resan mellan Helsingfors och Tammerfors. GPS pipade hela tiden. Men om Vasa i nästa dokument!

Annons:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.