Ohmygossip.se / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP teen / Mode & Sköhnet / Kärlek, Psykologi & Relationer / Nöje & Kändisar / Gourmet / Various / Shopping NordenBladet.se / Nyheter, Gemenskap & Företag / Resa & Kultur / Blogg av Helena-Reet / Hem, Familj och Barn / Hälsa & Andlighet / Dagliga nyheter

OHMYGOSSIP

Helena-Reet: Med barnen Finland runt med bil – GENOMFÖRT! (VOL1: Tallinn-Helsingfors-Nurmijärvi-Riihimäki-Tavastehus-Tammerfors) + FOTON!

OHMYGOSSIP – Jag kan inte säga annat än WOW! Till och med jag är överraskad över att jag tog itu med ett sådant ”meningslöst” företag och gjorde en runda på 12 dagar runt nära på hela Finland med barnen. Hela resan var även mycket mer praktfull än jag kunnat drömma om. Vi såg och upplevde så mycket att det är svårt att beskriva allting på en enda gång. Man skulle kunna göra en likadan resa eller ännu längre bilresa till och på en gång– det samma kan jag säga om båda barnen. Vi alla tre är helt enkelt jätte exalterade över resan! Det är så mäktigt att resa med barnen och att upptäcka hos dem nya och fascinerande karaktärsdrag, att lyssna på deras tankar och planer, som man inte ofta har tid till på vardagar på grund av skola, intressen och arbete.

Vi startade den 20 oktober tidigt på morgonen. Viking XPRS lämnade Tallinn kl. 07.00 och kom till Helsingfors kl. 09.30. Jag köpte tur-returbiljetterna redan i augusti, genast när reseidén föddes och antog att man får biljetterna billigare om man köper dem tidigt. Jag betalade 157 euro (tur-retur biljetter, bil, tre personer och hytt) men det visade sig att resan skulle bli längre än planerat och att biljetterna var ännu billigare en vecka tidigare. Jag annullerade biljetterna (jag köper alltid en försäkring på sex euro som ger möjligheten till att sälja biljetterna tillbaka eller att byta dem). Jag köpte nya biljetter, denna gång bara enkelresa, så att resan hem inte skulle kännas så ”låst”. A4 Seaside Standard hytt + bil + 3 personer kostade 65 euro. Jag väljer alltid en hytt när jag reser, för att bara ströva runt i två och en halv timme är tröttsamt för mig och känns som att slösa bort tiden. Hytten ger möjlighet till enskildhet, lugn och ro och man kan även fortsätta med sin morgonsömn eller att ta hand om ens arbetsuppgifter.

Klockan 09.30 var vi i Helsingfors hamn på Skatuddskajen 8 och vi tog riktning mot Starbucks (Esplanaden 39, 00100) enligt önskemål från barnen – när man kör från hamnen ligger det på Norra Esplanaden i samma byggnad som Akademiska bokhandeln. Vi valde Grande Latte (5,10), Grande Strawberry Cream Frappuchino med grädde (5,50) och Grande Mango Frappuchino även den med grädde (5,80).

Sedan på med Garmin GPS. För att jag har en mycket gammal version, bad jag en bön för att den inte skulle svika oss under resan och vi tog riktning mot Nurmijärvi. (Läs mer om Klövskog (Klaukkala) och Nurmijärvi HÄR). Vi åkte runt i omgivningarna runt Nurmijärvi, vi besökte bland annat Aleksis Kivis födelsehem och minnesmärke. Ripuby (Riipilä) , Reuna, Klövskog (Klaukkala), Luhtajoki, Palojoki, Alhonniitty, Karhunkorpi, Råskog (Raala), Jäniksenlinna, Nuckars (Nukari), Suomies osv.… alla mysiga små ställen. Ju mer norrut vi kom, desto större skogar, åkermarker och enskildhet.

Vidare körde vi genom Hyvinge (Hyvinkää) och sannade i Riihimäki för vi ville titta förbi fabrik och butik för FLOW Kosmetik för att se hur man tillverkar miljövänlig två i Finland. Vi hade i bilen den medtagna lådan ”Elisheva & Shoshana” handgjorda tvålar och jag tänkte att när vi nu var här så varför inte säga hej till ”kollegorna” och bekanta oss med deras tvålsortiment. Tyvärr var de på mässa just den dagen.

I Riihimäki bestämde vi oss att ta lunch – på Hesburger till barnens stora glädje. Vi tog dubbel cheeseburgermenyn 7,90, Mega hamburger 6,90, Cheesehamburger 2,60 och stor pommes 2,70.

Magarna var fulla och vår lilla bil tog riktning mot Tavastehus (Hämeenlinna). Vi beslöt besöka Tavastehus slott på stranden vid Vanajavesi sjö (Kustaa III:n katu 6, 13100 Tavastehus), som numera är ett museum. Tavastehus är den äldsta staden i fastlandet Finland och det var ända fram till 1800-talet en av de viktigaste städerna i Finland. Tavastehus är platsen där man skulle kunna vistas i dagar om man hade mer tid. De mest kända sevärdheterna i Tavastehus är förutom Tavastehus slott borgens artillerimuseum, fängelsemuseum och Tavastehus konstmuseum. Här föddes bland annat den världsberömde kompositören Jean Sibelius som bodde här de första 20 åren av sitt liv – hans födelsehem är öppet för allmänheten (Hallituskatu 11).

Ungefär klocka halv fem började vi köra mot Tammerfors (Tampere). Tammerfors ligger 79 km från Tavastehus längs E12 (tar ungefär en timme). Vi körde utan avbrott direkt till Tammerfors, så att vi skulle hinna till Ilves SPA och för att barnen skulle kunna gå och lägga sig i normal tid för vi alla tre hade stigit upp klockan fem på morgonen. SPA-avdelningen på hotellet var liten och lugn, det fanns bara två andra personer där i tillägg till oss. Efter att ha simmat och badat bastu började Ivanka Shoshana leka med sina allra käraste leksaker som hon hade i sin Pippi Långstrump-väska. Hon berättade för Baby Alive dockan och för Penny Ling vad hon hade sett under dagen. Estella Elisheva tittade på någon av Hansus videofilmer på sin mobil och jag arbetade lite på min dator. Hotellet gav oss till och med en överraskningspresent, rumsbetjäningen kom med champagne, Karl Fazer choklad, jordgubbar i choklad och dryck med sugrör till barnen. När jag frågade av vilken anledning vi fick allt detta, vi hade ju inte beställt någonting till rummet, berättade tjejen att det var från hotellet till VIP-gäster. 😀 Nice! Man kan inte säga annat än att jag kände mig mycket exceptionell. Tack! Vårt rum låg högt upp och vi hade en mäktig utsikt från fönstret. Tammerfors i ljuset av stjärnor var mycket hänförande.

I nästa blogg en dag i Tammerfors och om vår resa till Vasa!

Kram!

Tags assigned to this article:
resebloggresebloggareresebloggen

Annons:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.