Ohmygossip.se / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP teen / Mode & Sköhnet / Kärlek, Psykologi & Relationer / Nöje & Kändisar / Gourmet / Various / Shopping NordenBladet.se / Nyheter, Gemenskap & Företag / Resa & Kultur / Blogg av Helena-Reet / Hem, Familj och Barn / Hälsa & Andlighet / Dagliga nyheter

OHMYGOSSIP

Helena-Reet: Med barnen Finland runt (VOL4: Resa från Vörå (Vöyri) nära Vasa (Vaasa) genom Karleby (Kokkola) och Kalajoki till Uleåborg (Oulu) och kväll på SPA + FOTON!

OHMYGOSSIP – Måndagsmorgonen (den 22 oktober) var åter igen en solig och vacker dag i Finland. In i vårt lilla, kära hyreshus som vi hyrde genom Airbnb, strålade solen och genom fönstret öppnade sig en makalös utsikt över sjön. Vi åt frukost och ungefär klockan tio började vi resan från Vörå mot Uleåborg. Som jag beskrev i min förra blogg (läs HÄR), är Finlands västra kust mycket vacker och lockar på en gång till semesterfirande – oavsett om du befinner dig i Åbo (Turku), Vasa (Vaasa), Uleåborg (Oulu), Kemi eller i småstäderna mellan dessa städer. Vackra vyer mot Östersjön, vackra tall- och granskogar, söta små byar…

Först reste vi längs riksväg E8 (Vörå – > Kaitsor – > Karvat – > Oravais – > Ytterjeppo – > Kovjoki – > Pedersöre – > Edsevö – > Lepplax – > Kronoby (Kruunupyy) till Kronoby där jag hade en snabb arbetslunch på Botnia-hotell (Kirkkotie 8). (På Botnia kan man få buffémåltid jätte billigt – 9 EUR per person). Kronoby ligger precis mellan Edsevö och Karleby. När jag råkar komma dit nästa gång vill jag absolut besöka även Larsmo med omnejd. (Från Edsevö borde man göra en liten runda och vända till vänster på landsväg 68 (Edsevö -> Sandsund -> Jakobstad -> Larsmo -> Hästgrundet -> Gertruds -> Bosund -> Kvikant (Kuivakanta) -> Kilsbäcken (Nuolipuro) -> Karleby (Kokkola). Där finns gott om små öar och sjöar – ett par hundra i varje fall på en och samma gång. Jag tänker mig att man skulle kunna få hur fina naturbilder som helst där! Det borde absolut vara ett favoritställe för dem som gillar att ströva i skogen, cykla, fiska, paddla kanot eller åka båt eller segla. Det finns gott om möjligheter att hitta någonting nytt och att tillbringa fritiden i frisk luft!

Vi fortsatte vår resa Kronoby -> Karleby (Kokkola) -> Vittsar (Vitsari) -> Peltokorpi -> Maunumäki -> Maringais (Marinkainen) -> Ala-Viirre -> (Himango) Himanka -> Rahja -> Siipo -> Kalajoen Hiekkasärkät -> Meinala -> Kalajoki. Vägkanterna var fulla av hastighetskameror och det fick mig onekligen att tänka på att det vore intressant att veta hur många hastighetsböter jag kommer att få till Estland innan vi hinner komma hem?! (Hit in tills har det lyckligtvis inte kommit några… uh! :D)

I Kalajoki hade jag ytterligare ett möte och vi besökte en affär tillsammans där jag skulle vilja erbjuda till försäljning produkterna från apoteksserien av kosmetika Elisheva & Shoshana (handgjorda tvål, badsalt osv). Kalajoen Hiekkasärkat och Kalajoki är ett vackert turistcenter som är ca 4,5 km brett där det finns äventyrspark, vattenpark, golfbanor, hotell, camping-område, restauranger, affärer osv. I omgivningarna finns det kilometervis med vackra tallskogar! Det gav en ytterst bra vibrationer – ett vackert och trevligt ställe!

Från Kalajoki körde vi vidare (Kalajoki -> Vasankari -> Yppäri -> Pyhäjoki -> Parhalahti -> Siuvatti -> Piehinki -> Haapajoki -> Arkkukari -> Brahestad (Raahe) -> Pattijoki -> Revolax (Revonlahti) -> Limingo (Liminka) till Limingo där vi besökte Liminganportti centrum, tog en kort kafferast och jag vilade mina ögon som var trötta efter bilkörningen – ca 30 mil hade vi bakom oss sedan Vörå och ytterligare ca 3 mil framför oss till Uleåborg. I Uleåborg körde vi raka vägen till hotellet för barnen väntade otåligt på besök på Eden SPA (Holstinsalmentie 29, 90510). Vi njöt av det i flera timmar och sedan åt vi middag på Aro-restaurang – jag tog pizza Alla Casetta (15,90) och Estella Elisheva beställde laxsallad Nizza (14.90), Ivanka Shoshana ville inte ha någonting för hon hade redan ätit i Limingo. Uleåborg är ett ställe som jag absolut skulle vilja besöka även på sommaren – Nallikari Lomakylä (semestercenter) på Toppilansaari och sandstränderna lockade ögonblickligen till semesterfirande, men även nu på hösten var det ett riktigt trevligt ställe. Finländarna älskar att besöka SPA-centrum och de flesta av centra är ju alltid fulla av folk. Eftersom jag har besökt nästan alla större finska SPA-centrum och SPA-hotell, har jag blivit något av en SPA-sakkunnig, och jag kan ärligt intyga att SPA business i Finland har massor av potential. Varm bassäng och bastu passar utmärkt för det kalla klimatet i de nordiska länderna!

Vi kom tillbaka till hotellrummet relativt sent, jag arbetade lite med min dator och sedan tog jag barnen under armen och vi gick och lade oss. Vi hade planerat flera besök för nästkommande dag och en lång bilresa från Uleåborg genom Kemi, Haparanda (Haaparanta) och Kolari till Levi (över 50 mil).

Tags assigned to this article:
resebloggresebloggare

Annons:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.