OHMYGOSSIP

Helena-Reet: med dessa SÖKORD har jag samlat över 5 MILJONER besök och 350.000+ läsare om dagen

Helena-Reet: med dessa SÖKORD har jag samlat över 5 MILJONER besök och 350.000+ läsare om dagen

OHMYGOSSIP – När vi pratar om hemsida är den första intressanta frågan ”hur många egna läsare har ni?” Jag och min site i Estland, Skandinavien, Amerika och Brasilien är inget undantag. Nästan varje vecka får jag svara på frågor som hur många läsare har OHMYGOSSIP och NordenBladet, hur många besök jag har på sociala medier, hur många artikel publiceras om dagen, hur stor redaktion jag har och vad som är viktigast – hur jag har lyckats få så många läsare och besökare.

Eftersom jag gör NordenBladet och OHMYGOSSIP som en hobby betyder det att de kostar mig pengar och jag badar inte av reklam intäkter, ser jag ingen anledning till att jag borde hålla mina tips hemliga ens för er. Med dessa tips får jag läsare till mina siter och jag håller dem kvar där. Hur som helst ser jag ingen anledning till att låta bli att dela goda råd. Det är alltid så att den som ger, den får tillbaka – jag har ofta ifrågasatt det men numera är jag säker på att det stämmer – om du hjälper andra, får du själv hjälp. Om du bryr dig om andra, så bryr sig andra om dig!

PASSION & UTHÅLLIGHET – De är de första tipsen och sannolikt också råd som berör läsarna allra mest. Våra artiklar har inte massor av smygreklam, siterna har inte för mycket irriterande och ovidkommande reklam och artiklarna är ärliga – ibland så ärliga att jag ångrar mig efteråt – ”var det nödvändigt att säga det så klart och tydligt?!”. Med andra ord arbetar jag med det jag älskar, och jag älskar mitt jobb väldigt mycket! Jag har konverserat med mina läsare så länge att både jag och de har blivit beroende av det. Ok… det är struntprat. Ni började läsa denna artikel för att få konkreta råd. Jag fortsätter i betydelseordning med följande.

INVESTERING FÖR FRAMTIDEN – Nu kommer motsatsen till föregående: ”Det är bättre att använda pengar”. Å ena sidan gör jag som alla andra människor och använder en viss summa till intressen och å andra sidan är det välplanerat – jag investerar för framtiden. För att jag har möjlighet att leva av andra inkomster är den eventuella vinsten från internet en investering för framtiden. Det som är bra med det är att jag på inga villkors vis förlorar på det, för jag sysslar med det jag gillar. Detta är få förunnat, det är ett privilegium. Jag spenderar alla pengar från reklamen i företaget – återinvestering. Jag har inte gett mig någon lön sedan jag startade företaget. Förutom vad reklam, samarbete, barter-avtal och andra avtal ger och min investering i expansion, investerar jag i siten med mina egna pengar (utan att tala om energi och tid!).

Men ytterligare…

TWITTER – Det är samma kanal som gav president Donald Trump sin vinst – en stor del av människorna ”lever” nämligen i sociala medier! Det vore dumt att underskatta det. Som med andra företag är det viktigt med timing – jag var i Twitter redan år 2009, då de flesta estländarna var bara i Orkut och visste inget ens om Facebook – då hade Twitter färre användare och de som använde den var per automatik vänner. Det var enkelt att hitta nya ”vänner”. Twitter har en regel som gör att du kan öka antalet människor med högst 1000 om dagen – jag utnyttjar denna möjlighet för dels kollar människorna ”vem är den som lade till mig”, och dels ca 20-40 % av dem som du själv tillägger börjar följa dig. För att jag håller siter i många olika länger och på olika språk är det naturligt att de alla har separata konton och därmed också separat ökning av nya läsare och nya besökare. Vad som än är det gemensamma syftet med siterna – den som besöker en site, hamnar lätt på nästa. Med andra ord, den första stöder den andra och den andra stödjer den första…

FACEBOOK – Jag använde länge Facebooks avgiftsbelagda ”boost”-möjlighet som fungerade mycket bra i flera år. Jag betalade för presentationen av artiklar (max 150 € i månaden) – jag valde området och tiden för publiceringen och voilà… det kom läsare. Men idag är denna service närmast för att tömma plånboken och helt utan nytta. Ibland av gammal vara ”boostar” jag texter men resultatet är allt som oftast mycket dåligt. Det har till och med varit så att jag har boostat (jag ger det billigaste exemplet) med 1 euro och med det får jag ca 500 presentationer och typ 1 klick per artikel! Det är naturligtvis fullkomlig kaos och rent av skrattretande, i synnerhet om man tar i beaktande att tidigare gav Facebooks boost på 1 euro flera tusen klick. Facebook har börjat sina, det är säkert. Över 6 år har jag varit med i flera nätverk för sociala medier i Sydamerika. Idag känner man inte än till dessa i Europa och Skandinavien.

INTERVJUER – Världen har miljoner siter och större eller mindre mediekanaler. Jag har alltid tyckt att man hittar en bra sak utan reklam så jag har använt konkret reklam (förutom FB, FB boost) bara ett par gånger (jag kan skynda mig att säga att det inte var till någon nämnvärd nytta). Jag har sökt (närmast via Twitter) affärspartners och kanaler där jag kan göra reklam för varumärken OHMYGOSSIP, NordenBladet och även Ohmygossip Couture. Jag har erbjudit intervjuer och olika slags samarbeten. Jag har fått tusentals negativa svar och ännu fler brist på uppmärksamhet (mina brev blivit utan svar), men jag har också fått många positiva svar och erbjudanden till samarbete. Det är viktigt att inte vara rädd, inte ge upp och att modigt kämpa vidare. Det finns alltid de som inte svarar, som inte är intresserade men även de som är mycket intresserade! De måste bara sållas fram! Många utländska nätsidor, tidskrifter, bloggare och även kanaler för sociala medier har efter det första samarbetet med mig velat fortsätta med nya idéer. De har förstått att samarbetet är nyckeln till framgång. Allt samarbete är nyttigt! Jag struntar till exempel inte i samarbetspartners som är 90 % eller även mer ”mindre och svagare” än jag själv. Varför inte? För det första kan man lära sig av alla, alla har någonting som du inte har och du vet aldrig när en liten kan växa till stor! Människorna är ofta pessimister, kämpar mot andra osv – men de, som inte agerar på det där sättet, kan alla utan reservation erkänna att när de hjälpt andra och samarbetat har det gett dem mer glädje, nytta och framgång än skada. Man behöver inte vara rädd för att den andra blir ”större, rikare och bättre”. Vi tillsammans blir ”ännu större, ännu rikare och mycket lyckligare”! Delad glädje är alltid större glädje!

PRODUKTER – Det händer att Din site blir ett varumärke – namnet har förekommit i så många kanaler att det väcker nyfikenhet inom olika företag. Till exempel namnet OHMYGOSSIP har fått många olika slags produkter – från vägar till skarfs och väskor. Och nu talar jag inte om vår egen Ohmygossip Couture produkter utan om att olika företag har velat göra samarbete så att deras varumärke blir en unik OHMYGOSSIP produkt. Hur kommer man dithän att företag vill lansera sina egna produkter med Ditt varumärke? Jag har använt mig av två olika sätt – jag har skrivit i min blogg om mina tankar, önskemål och drömmar och för det andra har jag twittat på Twitter där jag tydligt presenterat mina önskemål. Det är lättare att få kontakt med människor när du är öppen, när du berättar om dina egna tankar och publicerar dina drömmar, för majoriteten av människorna är inte tankeläsare! Var inte rädd för att offentliggöra dina önskemål och drömmar!

MÅNGA MARKNADER – En nyckel till mina stora vinster är absolut mångsidighet. Jag har gjort separata sidor och konton för sociala medier och lösningar för siter i olika länder. Nyheterna i mina varumärken publiceras beroende av innehållet på 5-8 språk, och bara det är en anledning till att jag har flera läsare än nyheter skrivna på bara ett språk har. De mest lästa men också de svåraste är de engelska marknaderna, för de är ofta relativt breda och man måste kämpa hårt för att bibehålla focus, om nyheten är riktad till England, Amerika eller till en läsare som råkar kunna engelska. Flerspråkighet ger snabbt monopol på många områden och i många situationer – nästan varje samarbetspartner är genast intresserad när det blir klart att dess nyheter kan publiceras i tillägg till på det önskade språket på många andra språk och i många länder. Affärsmännen tänker brett! Och redaktören måste tänka även bredare!

PERSONLIGA KONTAKTER – det tar allra mest tid och är svårast. Man måste ha kontakt med människor och göra det regelbundet. Det å sin sida kräver mycket tid. Det är en sak att ta hänsyn till – ingenting kommer gratis! Varje företag behöver tid, investeringar och YOU NEED TO SHARE LOVE! (du måste dela kärlek!), för om du bara vill få utan att ge någonting tillbaka har idén ingen framtid. En kort stund kan det fungera men med tiden blir du förlorare. Gör för andra det du vill att andra gör för dig!


Annons: Ohmygossip Couture vacationhunter online anigif nordenbladet
anigif_header_thufri_uus bänner
Bloglist24